По той бік торгівлі:
як супермаркети АТБ забезпечують  продовольчу безпеку країни

Українці найчастіше купують продукти в супермаркетах - про це свідчать дані опитувань. Серед переваг:
широкий асортимент,
контроль якості продукції,
різноманітні акційні пропозиції,
зручність та комфорт.
Лідером українського ритейлу та головним постачальником свіжих продуктів для мільйонів українських родин є мережа “АТБ-Маркет”. На сьогодні по всій країні працює 1281 магазин АТБ у 22 областях та 336 населених пунктах. Також компанія входить до переліку найбільших роботодавців України і є найбільшим галузевим платником податків.
У спецпроєкті
Gazeta.ua та АТБ
ми покажемо роботу народної мережі супермаркетів ізсередини. Працівники АТБ розкажуть про свій досвід роботи в торгівлі, як створюють максимально комфортні умови для покупців, забезпечують роботу магазинів у найскладніших умовах.

Незламна

мережа №1

Від початку повномасштабного вторгнення понад 100 маркетів АТБ потрапили під окупацію або були повністю зруйновані. Нині також і магазини, і розподільчі центри мережі страждають через постійні ворожі обстріли. Рахунок збитків уже йде на мільярди гривень. Компанії довелося перебудовувати логістичні ланцюжки, аби не виникали труднощі з постачанням товарів.
Проте АТБ стійко тримає удар. До того ж компанія стала прикладом незламності для українців - навіть під час блекаутів магазини мережі працюють без перебоїв, бо мають власні джерела живлення, і щодня доставляють найнеобхідніші товари у прифронтові містечка. У маркетах АТБ можна не тільки придбати необхідні товари, а й зарядити гаджети, випити кави та скуштувати гарячу випічку, влітку охолонути, а взимку зігрітися. АТБ одна з перших поновлює роботу на деокупованих територіях, таким чином компанія допомагає запобігати гуманітарній катастрофі та дефіциту продовольства.

Отож пропонуємо прогулятися магазином АТБ, познайомитися з працівниками і дізнатися, як усе влаштовано в торговій мережі

Обираємо
кошик або возик
Переходимо до
торгівельної зали
Як зрозуміти мову магазину
Вирушаємо
на касу
Пакет
потрібен?
Прямуємо
на вихід
Почати подорож

Обираємо на вході
кошик чи візок

📌 Кількість: від 100 до 170
(залежить від площі торгової зали)
♻️ Термін експлуатації: необмежений
(за потреби замінюють на нові)
📌 Кількість: в середньому 40 штук
Середній термін служби: до 10 років
📦 Об’єм: 80–90 літрів       

Оснащення
• дитяче сидіння 
• тримач для склянок

Переходимо до
торговельної зали

Скільки працівників обслуговує
один супермаркет
Мінімальний колектив магазину АТБ - 21 штатна одиниця. Максимальний - 73, саме стільки на сьогодні працівників у маркетах, де додано відділ “Свіже м'ясо”.
На початок 2025 року загальна штатна чисельність працівників корпорації АТБ становила 59 тис. Із них 48 тис. - це безпосередньо співробітники торгової мережі “АТБ-Маркет”.

Понад 4,5 тис. працівників АТБ добровільно долучилося до лав ЗСУ, ТрО, Нацгвардії.
- Майже 26 років працюю в АТБ. Нині керую супермаркетом у Дніпрі. Наш магазин - передовий за показниками роботи. Таку високу планку вдається тримати завдяки якості продукції, постійному контролю за викладанням товарів, обслуговуванню покупців на високому рівні. Для мене пріоритет: щоб магазин був чистим, охайним, було представлено якісну продукцію, продавці ввічливо спілкувалися з покупцями. Дуже приємно, коли люди кажуть: “Ваш магазин справді добрий”.

Коли в АТБ хочуть запровадити щось нове, експерименти часто проводять саме в нашому магазині. Останній - відкриття відділу вагового м’яса, сирів і ковбас. Експеримент виявився вдалим. Після відкриття нового відділу кількість покупців і товарообіг зросли. Наприклад, якщо раніше ми продавали по 100 кілограмів фасованої м’ясної продукції, то тепер реалізовуємо тонну м’яса за день.

АТБ дуже люблю. На іншій роботі себе не уявляю. Подобається працювати з людьми. Хочеться досягати високих показників.
Скільки товарів
продається в АТБ
Понад 3600 унікальних товарів у середньому представлено в одному магазині АТБ. Асортимент залежить від площі торговельної зали та місця розташування.

Найбільше товарів в категоріях:

Бакалія
понад 850 одиниць
непродовольчі товари
понад 500 одиниць
кондитерські вироби
понад 450 одиниць
молочні продукти
близько 400 одиниць
- Починав кар'єру в АТБ з посади старшого зміни охорони. 2010-го вивчився на бухгалтера. Працював півтора року. Потім закінчив курси заступника керуючого магазину. Чотири роки обіймав цю посаду. З 2016-го по 2022 рік був керуючим. З грудня 2022 року працюю районним керуючим. В АТБ мені подобається стабільність. Робота цікава - компанія постійно впроваджує щось новеньке.

Нині мій робочий день офіційно починається з 9.00. А неофіційно - з 7-ї. Прокидаюсь і починаю моніторити: куди стріляли вночі, чи є пошкодження магазинів. Після цього вирушаю на роботу. З колегами обговорюємо плани на день - і до праці. Керую роботою 9 супермаркетів: 6 - у Нікополі, 3 - у Марганці. У кожному буваю кілька разів на тиждень. В одному працюю по кілька годин. Планувати поїздки доводиться з урахуванням постійних обстрілів.

На початку повномасштабного вторгнення Марганець і Нікополь ще не обстрілювали.
Тоді до нас приїхало багато переселенців. А коли почалися обстріли, міста стали порожніти. Багато нашого персоналу теж поїхало. Приблизно 80 осіб. Тому треба було терміново шукати рішення: переводили працівників на інші посади, набирали нових. З початком обстрілів товарообіг почав падати, відповідно і штат магазинів скоротився. Тепер в одному супермаркеті працюють у середньому 30 осіб, а раніше було вдвічі більше. Упевнений, ті люди, які залишилися зі мною в команді, вже нікуди не поїдуть. Ми з дружиною і сином вирішили: залишаємося в місті попри все.

Ажіотаж у наших супермаркетах був на початку війни. Тоді люди скуповували крупи, макарони, консерви. Тепер асортимент зменшився. Якщо в інших містах у АТБ представлено близько 4 тисяч найменувань товарів, то в нас - половину. Переважно це товари першої необхідності. Місцеві найчастіше ходять у магазини після роботи й у вихідні. Коли обстріли, нікого немає. Помітив тенденцію: якщо магазин пошкодило, десь недалеко прилетіло, то кількість покупців в ньому різко зменшується.

Доставка товарів

і мова цінників

Безперебійне доставлення свіжих продуктів у АТБ забезпечує власний автопарк - понад 700 фур і додаткові маловантажні брендовані автівки. Частота постачання в один магазин залежить від групи товару, товарообігу, площі магазину, віддаленості маркету від розподільчого центру (РЦ).
У середньому більшість продуктів доставляють 1 раз на 2 дні. Овочі та фрукти - здебільшого щодня. Молочні продукти та мʼясо - 4-7 разів на тиждень. Хліб привозять двічі на день – зранку та ввечері.
Тимчасово недоступні на початку повномасштабної війни товари оперативно замінили на аналогічну за якістю продукцію локальних виробників. Було укладено понад 100 нових контрактів. Це дало змогу уникнути дефіциту продуктів, надало потужний імпульс розвитку локального місцевого бізнесу в багатьох регіонах.

У прифронтових регіонах в АТБ представлено так званий бойовий асортимент. Він складається з близько 1 тис. критично необхідних продуктів та товарів першої необхідності.

Як зрозуміти мову
магазину АТБ

Табличка -
Товар у дорозі
Це означає, що товар тимчасово відсутній у залишках магазину
і він обов'язково повернеться на полиці. Щодо термінів, то може зʼявитися як упродовж години - доставлять із розподільчого центру, так і через кілька днів, якщо цього товару там не залишилося.
Різнокольорові
цінники

В АТБ використовують  
4 види цінників:

білі
товари без знижки
помаранчеві
товари зі знижками
зелені
нові товари в мережі АТБ
блакитні
товари з ексклюзивною перевагою тільки для покупців АТБ (наприклад, збільшений обʼєм паковання, смак продукту, якого немає в інших мережах, тощо)
- В АТБ прийшла 2004 року. Спочатку було стажування, а вже потім почала працювати продавцем-консультантом. Згодом займалася прийманням товарів. А після декрету повернулася на попередню посаду. Нині працюю продавцем-консультантом - поєдную роботу на касі й у відділі побутової хімії. На касі постійно не змогла б сидіти. А так чергую з викладанням товару, перевіркою термінів придатності.

Не помітила, щоб війна сильно вплинула на споживацькі настрої. Як і раніше, частина людей закуповує товари на тиждень наперед, а хтось ходить у супермаркет щодня. Знаю майже всіх покупців. Живу поряд із супермаркетом, усі мої сусіди та знайомі в ньому скуповуються.

Я люблю спілкуватися з людьми, тому мені робота приносить задоволення. Раніше працювала по 14 годин на день, тепер - по 12. Ще подобається графік - чотири дні відпрацювала і маю стільки ж вихідних.
- Працюю в АТБ з 2010 року. Тоді жила в Сіверськодонецьку Луганської області. Коли влаштувалася на роботу, супермаркет щойно відкрився. Пам'ятаю, як ми з колегами розкладали товар на полицях. А потім було відкриття: багато людей, у всіх святковий настрій. Рік працювала в молочному відділі, тоді перейшла в ковбасний. Робота мені подобається.

2022-го довелося виїхати до Дніпра. Попросила на роботі про переведення. Коли з'явилося вільне місце, відразу вийшла. Уже маю постійних покупців. Одна жінка часто говорить: “Юлічка, лапочка моя, я за молочкою тільки до тебе”. Дуже приємно, що є постійні покупці. Мені всі вони вже як рідні.

АТБ - частина мого життя. Саме на роботі я познайомилася зі своїм чоловіком. Моя старша донька теж влаштувалася працювати в цю компанію.

Вільна каса та  

легендарні пакети АТБ

- У компанії працюю 26 років. Починала продавцем, потім була старшою зміни, керуючою в кількох магазинах. 2008-го стала районною керуючою, а з 2017 року обіймаю посаду територіальної керуючої. У моєму підпорядкуванні 60 магазинів. Дуже люблю свою роботу за те, що постійно ставлю собі нові цілі й досягаю їх разом із командою. Коли бачиш результати спільної роботи, це надихає.

Наше місто прифронтове - постійні тривоги, обстріли. Але морально ми виросли. Адже саме у важкі часи люди себе проявляють. Дуже пишаюся своєю командою, яка дружно працює, спільно розв’язуємо питання, ніхто не каже: ні, це не моє. Колектив згуртований. Усі готові прийти на допомогу. Проблем із товаром через обстріли в нас немає. Поставки здійснюються щоденно, затримок не буває.

Наша компанія потужно розвивається, відкривається багато нових сервісів. Покупці охоче до них долучаються, адже сучасні технології спрощують життя. Одне з останніх нововведень - додаток “Скануй - Купуй”. Покупець сам сканує товари через мобільний телефон, оплачує їх у додатку. Це економить час - не треба стояти на касі.

Вирушаємо на касу

350 покупців
у середньому обслуговує за зміну один касир
53 секунди
в середньому йде на обслуговування одного покупця
7-10 товарів
у середньому купує одна людина в АТБ
Лише 5 хвилин
потрібно цілому магазину, щоб переключитися на автономний генератор під час екстрених відключень електроенергії! Притому обслуговування покупців не зупиняється, адже каси працюють через джерело безперебійного живлення. ДЕС або сонячними панелями обладнано всі супермаркети мережі.
- В АТБ почала працювати в грудні 2000 року. Тоді в Нікополі саме відкривали новий магазин. Продавець-консультант АТБ працює на касі та має відділ, за який відповідає. Вранці працюю на касі. А потім порядкую у своєму відділі. Викладаю товар, перевіряю терміни придатності. Якщо людей багато, сідаю знову на касу. Усе встигаю, головне - правильно розпланувати свій день.

АТБ - це хороша школа життя, праці. Люблю свою роботу ще й за можливість спілкуватися з людьми. Наш магазин розташовано у спальному мікрорайоні. От я вийшла з відпустки, а покупці вже переживають: “А де це ви були, щось сталося?” Я теж щоразу постійних клієнтів питаю: як справи, діти? Помітила, що люди стали витривалішими, спокійнішими. Війна змусила багатьох переглянути свої цінності, ставлення до життя.

Нині в Нікополі постійні обстріли. Але про переїзд не думаю. У мене тут мама, сім’я, домашні тварини. Працюємо й чекаємо на Перемогу.
Мінімум двічі на тиждень
один покупець використовує картку АТБ. На свята - значно частіше. Приблизно стільки ж разів користується один покупець мобільним додатком АТБ. Ті, хто беруть участь в акційних розіграшах, маркетингових активностях, - частіше.

Пакет потрібен?

Найвідомішим на весь світ став легендарний синій пакет АТБ, з яким подорожують, фотографуються та створюють меми. Сьогодні йому на заміну прийшов екологічний зелений пакет АТБ, який також уже встиг засвітитися на концерті американської поп-рок-групи Imagine Dragons у Празі та завіруситися в мережі Інтернет.

Насправді в АТБ сьогодні у продажу є 5 видів пакетів, однак найулюбленішим та найпопулярнішим серед українців є саме той багатофункціональний середній пакет з АТБ.

147 448 236 шт. пакетів розміром 34х55 купили українці протягом 2024 року - він став лідером продажу.

Однак порівняно з 2018 роком продажі пакетів в мережі знизилися. В АТБ називають дві основні причини - по-перше, зросла популярність багаторазових сумок. Друга причина - самі пакети стали міцнішими, оскільки збільшилася їх щільність (50 мікронів). Тому їх можна використовувати багато разів.
Як покупці використовують пакети АТБ*
назад до мапи
повторно ходять з ними по покупки до супермаркетів, не тільки АТБ. Таким чином економлять
пакети АТБ - це міцне паковання для зберігання, пересилання речей, сортування сміття
зберігають на випадок переїзду - пакети міцніші, ніж поліетиленові мішки
використовують їх як засіб ідентифікації своїх - особливо за кордоном. Пакет АТБ часто стає орієнтиром, де можна зустріти українців
колекціонують, щоб потім продати дорожче
(*власне опитування читачів Gazeta.ua)

Прямуємо на вихід
із супермаркета

Що найчастіше покупці забувають у камерах схову АТБ
одяг
взуття
продукти, придбані в інших магазинах
- 2017-го влаштувався на роботу в АТБ молодшим приймальником товарів. Потім півтора року проходив строкову службу. Коли повернувся, вивчився на товарознавця і працював на цій посаді до початку повномасштабного вторгнення. 24 лютого 2022-го мене мобілізували. Захищав Харківщину. Коли область звільнили, наш підрозділ перевели на Дніпропетровщину. Торік восени мене демобілізували через проблеми зі спиною. Нейрохірург рекомендував робити операцію. Зробили дві, обидві - невдалі. Утретє порадили не ризикувати.

Коли служив, в АТБ зберігалося моє робоче місце. Як повернувся з війни, через хворобу вже не міг працювати приймальником товарів. Мені запропонували посаду охоронця.

Мій робочий день триває 12 годин. Стежу за тим, щоб неоплачений товар не винесли з торгового залу. У разі потреби комунікую з правоохоронцями. Але частіше все вирішуємо без них. Людині, яка хоче щось винести із супермаркета, кажу: “У вас є товар, який ви не оплатили”. У більшості випадків вибачаються і йдуть до каси. Притому вигадують виправдання: забув, не помітив. Дуже смішно, коли намагаються винести під светром чи курткою велику плитку шоколаду. Видно, що вона там є, але все одно кажуть: “Я нічого не брав”.

Мені робота подобається за можливості кар'єрного зростання. Керівництво ставиться з розумінням, завжди намагається зробити так, щоб працювати було комфортно. Ще подобається колектив: в АТБ працюють люди різного віку, з різними інтересами та захопленнями. Зі своєю першою дружиною я познайомився саме в АТБ. Другу теж зустрів на роботі.
Магазин зачинено. Що відбувається
всередині, коли там немає відвідувачів
Магазин АТБ - це живий організм із купою процесів. Тут постійно кипить робота, навіть коли зачиняються двері для покупців. У цей час працівники наводять лад на полицях, викладають товар, міняють цінники, якщо це потрібно, приймають новий товар. Також проводять переоблік, усувають технічні несправності в торговому залі, прибирають. Тобто роблять усе, аби наступного дня відвідувачі зайшли в чистий, охайний магазин, де приємно та комфортно здійснювати закупи.
- У дитинстві хотіла працювати в банку. В університеті вивчала економіку та фінанси. Але вийшло так, що почала будувати кар'єру в торгівлі. Ніколи про це не шкодувала. Думаю, це спадкове - моя мама теж працювала у цій сфері.

В АТБ прийшла в березні 2012 року. За якийсь час подала заявку - і мене запросили навчатися на керуючу магазином. Працювала помічницею керуючої. А через три місяці й сама обійняла таку посаду. Магазин, в якому працюю, побудували 2021 року. Нині він є годувальником Запорізької, Дніпропетровської та Донецької областей у радіусі 70 кілометрів. Серед покупців найбільше військових. Також скуповуються люди, які вирішили не виїжджати, попри близькість фронту.

З постачанням товарів проблем немає. В АТБ все організовано на найвищому рівні. Єдина проблема - пошук персоналу. Багато працездатного населення виїжджає з регіону. Але з цим викликом справляємося. Наприклад, у нас працює програма “Приведи друга”. Якщо новий член колективу відпрацював 2 тижні, то той, хто його привів, отримує бонус 2 тисячі гривень. А за наступного нового працівника - вже 3 тисячі.

Через близькість фронту ми вже звикли до тривог - працюємо, виконуємо свою роботу. Робимо все, щоб забезпечити населення необхідними товарами. У нашому магазині нині у штаті 63 особи.
Коли супермаркет
приїде додому
Українці активно користуються послугою доставлення товарів із супермаркетів, кількість онлайн-замовлень щороку зростає.

Зокрема, в магазинах АТБ до збору і доставлення онлайн-замовлень залучено 3-4 особи. Приймає замовлення керуючий або заступник керуючого. Збирають і сканують на касі продавці-консультанти. Доставляє курʼєр служби доставки.

40 хв. - це оптимальний час, за який потрібно зібрати онлайн-замовлення в АТБ. А його доставлення має тривати 60-120 хв.

Чесний супермаркет:

місія АТБ

Під час повномасштабної війни АТБ відновлює пошкоджені магазини та відкриває нові. Розширення мережі протягом останніх років було зміщено на захід, оскільки ці області стали своєрідним хабом для внутрішніх переселенців. “Щодо нових форматів наших магазинів робота постійно ведеться, адже ритейл - це динамічний бізнес. Однак суттєвих змін найближчим часом не варто очікувати, так звані чорні АТБ відмінно себе зарекомендували та є ефективними”, - кажуть у компанії.
Також мережа АТБ виконує свою основну місію: забезпечує громадян гарантовано свіжими продуктами та якісними товарами першої необхідності за чесною ціною, яка нерідко є першою після виробника. Це досягається завдяки оптимізації бізнес-процесів, ексклюзивним договорам із виробниками та постачальниками.
Соціальна орієнтація, відповідальність, патріотизм та здатність упроваджувати сміливі інноваційні рішення - головні ознаки стійкого бізнесу.“Для підтримки населення, доходи якого у зв'язку з повномасштабною війною значно знизилися, ми запровадили широку лінійку акційних пропозицій - перелік товарів змінюється щотижня. Також активно співпрацюємо з банками та випускаємо ко-брендові платіжні картки, які надають додаткову знижку. Це дає мільйонам клієнтів АТБ змогу в різних куточках України економити власні кошти та купувати якісні продукти”, - зазначили в АТБ.
Пʼять
важливих
фактів про
АТБ
1
28,61 млрд грн податків сплатила торік корпорація АТБ - на 14% більше, ніж 2023-го.
2
Загальна сума благодійної допомоги від АТБ Збройним силам, медичним установам, цивільному населенню вже становить понад 2 млрд грн.
3
Працівники - найцінніший капітал АТБ. Компанія пропонує конкурентну зарплату, соцпакет, карʼєрне зростання. Працівники безкоштовно навчаються у власних навчальних центрах АТБ у Дніпрі, Києві, Одесі, Львові.
4
Близько 65,1 млн грн інвестувала у проєкт енергонезалежності мережа АТБ, починаючи з 2022 року.
5
Близько двох мільйонів українців користується мобільним додатком АТБ: має доступ до програми лояльності, особистого кабінету покупця, чат-боту,благодійних ініціатив, інтернет-магазину повного циклу, сервісів компаній-партнерів, кобрендових партнерських проєктів - включно з платіжними картками АТБ від 6 банків.