Gazeta.ua
СПЕЦПРОЄКТ

відзначає
Фокстрот:

про історію компанії, команду і постійний розвиток

На початку незалежності України Фокстрот стояв біля витоків торгівлі електронікою та побутовою технікою в Україні. Бренд і сьогодні є одним із лідерів за кількістю магазинів, обсягами продажів і наявністю лояльних покупців.

У спецпроєкті Gazeta.ua ми згадаємо найяскравіші моменти історії компанії, розкажемо, як протягом 30 років розвивалась і трансформувалася одна з найбільших в Україні омніканальних торговельних мереж. Покажемо, як змінювалися вподобання українців щодо техніки та як Фокстрот перетворився на сімейний магазин багатьох поколінь.

“То вже був ритейл – формат торгівлі, якого ще не бачили українці”

Історія Фокстроту розпочалася 1994 року. Спершу – як компанії з гуртових продажів побутової техніки. На той час це був вигідний напрям, оскільки в магазинах майже нічого не було.

Спочатку компанія закуповувала техніку в Об’єднаних Арабських Еміратах. Поступово вийшли на прямі контракти зі світовими виробниками: Sony, Panasonic, Samsung, Ariston, LG Electronics, Indesit. Це допомогло суттєво покращити асортимент.

Для перевезення техніки в регіони України Фокстрот першим почав використовувати залізничний транспорт, що значно покращило логістику й дало змогу швидко доправляти товар регіональним партнерам.

Валерій Маковецький

співзасновник бренду “Фокстрот”

Це ноу-хау, придумане моїм партнером Геннадієм Виходцевим, дивувало всіх оперативністю логістики: ввечері замовив, а вранці товар уже на місці. Крім цього, таке рішення давало нам переваги – ми були надійними постачальниками техніки, регіональним партнерам було вигідно працювати з нами.  За рік-півтора бізнес зріс у 10 разів і настав час переходити до наступного етапу – будувати велику сучасну торговельну мережу

Перший роздрібний магазин електроніки “Фокстрот” відкрили спільно з регіональним партнером 1996 року в Харкові, на вул. Сумській. Зосередилися на продажу відеотехніки, потроху додавали побутову техніку – адже саме такий асортимент мав найбільший попит.

“Професійним неймінгом в Україні тоді ніхто ще не займався, тож ми самостійно обрали назву магазину. Можна було назвати стандартно – Техносвіт або Технодім. Але вирішили дати бренду неординарну назву – Фокстрот. Спочатку, звісно, вона асоціювалася з танцем. Але з часом Фокстрот став самостійним брендом, який в Україні сприймають передусім як мережу побутової техніки”, – розповідає Валерій Маковецький.

Відкриття першого магазину стало справжньою подією, були великі черги.

Олексій Зозуля

2019 року очолив команду Фокстроту як операційний директор і розвиває бренд у воєнній Україні.

З радянських часів люди пам'ятали черги, торгівлю з-під прилавків. А Фокстрот запропонував індивідуальний підхід до кожного покупця, високий сервіс і повагу, що перевершували очікування людей. То вже був саме ритейл – формат торгівлі, якого ще не бачили українці

1997-го відкрився другий магазин “Фокстрот” – у Києві, на вул. Дегтярівській. У наступні роки роздрібна мережа стрімко розвивалася. І вже з 2000 року супермаркет електроніки “Фокстрот” був у майже кожному обласному центрі України.

“За декілька років мережа значно зросла, а 2010 року сягнула позначки 230 магазинів. А з розвитком онлайн-торгівлі бренд став омніканальним, закріпившись у торгівлі через інтернет. Фокстрот став лідером ринку електроніки – за розмірами, обсягами продажів, часткою ринку, представленістю в регіонах. Ми й до сьогодні є однією з найбільших мереж в Україні, утримуємо частку ринку й максимально представлені в регіонах. Навіть у тих, які наближені до лінії фронту”, – зазначає Олексій Зозуля.

Як Фокстрот зробив революцію у продажах техніки

У середині 2000-х Фокстрот у співпраці з провідними банками України одним із перших у своїй ніші почав пропонувати українцям техніку у кредит. Компанія провела тендер, щоб надати максимально вигідні умови своїм покупцям. На той час це була справжня революція у продажах.

Згодом компанія замінила представників банків на фінансового брокера, який забезпечив принцип єдиного вікна в комунікації покупця з банками. Таким чином, зробили кредитування ще більш оперативним, ефективним та легким для споживача.

Покупець обирав техніку й одразу ж міг оформити кредит на її купівлю в когось із трьох-чотирьох представників банків. Споживче кредитування створювало умови для другої та третьої купівлі у Фокстроті й було добрим драйвером зростання бізнесу. Найбільшим попитом користувалася побутова техніка – пральні машини, холодильники, телевізори. Згодом почали активно оформляти кредити на комп’ютерну техніку, мобільні телефони.

Факти
про Фокстрот:

Найбільший за площею Фокстрот розташовано в Києві, у торговельно-розважальному центрі Respublika Park. Його загальна площа – 1849 кв. м, торгова – 1366 кв. м. Працює з листопада 2021 року. Став пілотним магазином, де запровадили обслуговування жестовою мовою.

Найменший за площею Фокстрот працює у місті Нетішин Хмельницької обл. Загальна площа – 314 кв. м, торгова – 207 кв. м.

У топі магазинів “Фокстрот”, які найчастіше відвідують українці, – магазин у столичному ТРЦ DREAM berry.

Середній час експрес-доставлення товару – 47 хв. (з оператором Uklon Delivery).

Ажіотажний попит: після відео в інтернеті розкупили всі мультипечі

Час від часу певні події провокують зростання попиту на окремі товари. До прикладу, під час відкриття нових магазинів або через погодні умови. Спогадами діляться співробітники:

Микола Мєшков

очільник групи продажів у Дніпровсько-Слобідському регіоні (7 років у компанії)

2009-го відкрився сьомий магазин “Фокстрот” у Харкові. Подія викликала неабиякий ажіотаж серед жителів міста. Найпопулярнішими товарами того дня стали телевізор LG 32-ї діагоналі, FULLHD та ноутбук Fujitsu-Siemens, який було зібрано в Німеччині. Ноутбук мав вбудований GSP-модуль, можна було вставити sim-карту й отримати доступ до інтернету. Щойно відчинилися двері магазину, хвиля покупців мало не збила продавців із ніг. Ми ледь встигали оформляти замовлення. Раптом забігає чоловік, на вигляд років 35-40. Біжить до акційних ноутбуків, хапає один і одразу мчить на касу. Сплачує за товар, потім підходить до продавця і запитує: “Я хоч нормальний узяв?” Виявляється, він прийшов придбати диски DVD-RW. Побачив, що всі купують ноутбуки, й також вирішив собі придбати.

Уподобання українців щодо техніки змінюються щороку. Наприклад, 2020 року PlayStation 5 стала дефіцитним товаром. На це вплинули пандемія COVID-19, логістичні проблеми та зростання попиту на розваги вдома. Люди були готові переплачувати великі суми, чекати передзамовлення тижнями, аби тільки отримати бажаний ґаджет.
Відкриття першого магазину стало справжньою подією, були великі черги.

Восени 2022 року й улітку 2024-го аварійні відключення світла зумовили величезний попит на зарядні станції, повербанки. А коли починається аномальна спека, українці масово скуповують вентилятори, кондиціонери.

Дмитро Рассамакін

Керівник мережі магазинів центральної частини України (працює у Фокстроті з 2010 року)

Рекорд нашого магазину – продавали по 98 вентиляторів за день. І така ситуація була по всій мережі. Колеги згадували, як приймали машину з товаром, а покупці вже займали чергу, щоб устигнути купити вентилятор. Тільки-но вантажники вивозили товар у торговий зал, люди хапали коробки просто з тачки.

Після відео в Tik-Tok про мультипіч ТМ Tefal Фокстрот отримав купу інтернет-замовлень на цей товар. Розпродали всі запаси за кілька днів.

Микола Абрамець

Керівник групи роздрібних продажів у Карпатському регіоні (в компанії – з 2018 року)

Торік у продажу з'явилася новинка – мультипечі. Попит на цей товар спочатку був не дуже високий. Улітку відомий блогер придбав у нас мультипіч Tefal і зняв захопливий відеоролик про неї. Розповів, як швидко можна приготувати смачні страви. Після цього почався шалений ажіотаж на мультипечі. Ми розпродали всі моделі Tefal за кілька днів, навіть дефіцит товару виник. І мабуть, кожен четвертий клієнт казав продавцям, що хоче купити саме мультипіч, “про яку було відео в інтернеті”.

Факти про Фокстрот:

2000+

торгових марок техніки представлено у мережі

999 996грн

Найдорожчий товар, придбаний у Фокстрот – телевізор Sony KD100ZD9BR3

247

товарів містив найдовший чек. Купівлю здійснили 2017 року.

8

хвилин - стільки тривало найшвидше доставлення.  За цей час 2023 року в Києві доставили мініхолодильник.

300

годин триватиме піша прогулянка від магазину “Фокстрот” у Слов’янську Донецької області до магазину мережі в Ужгороді. Доведеться здолати 1331 км.

350

метрів - відстань між найближчими магазинами “Фокстрот” або 5 хвилин пішки (у Києві: на просп. С. Бандери, 21, і просп. С. Бандери, 23).

Команда Фокстрот – це однодумці, об'єднані спільними цінностями

Фокстрот – це команда з понад 2500 працівників, професіоналів своєї справи.

Тетяна Брюханова

HR-директорка компанії “Фокстрот” (очолює управління персоналу з квітня 2021 року).

У компанії пишаються внутрішньою культурою підтримки та відкритості.

У нас немає вікових обмежень. Коли зайдете до магазинів “Фокстрот”, то побачите людей різного віку – 18-річних хлопців та дівчат, працівників віком 50+. Зокрема й тих, хто працює по 20 років. Багато хто з них прийшов зовсім юним та зростав разом із компанією. Ми пропонуємо можливості для внутрішнього переміщення, щоб працівники могли змінювати умови роботи відповідно до своїх потреб. Наприклад, якщо продавцю-консультанту важко працювати в торговому залі, він може перейти на іншу посаду

“Приділяємо велику увагу навчанню персоналу, гарантуємо оплачуване стажування. Звертаємо увагу на базові речі, важливі для кандидатів: графік роботи, можливості для особистісного, професійного та кар’єрного зростання. Водночас ми стали більш гнучкими та готові залучати на неповний робочий день. Новим працівникам компанії надаємо наставників або менторів, щоб допомогти адаптуватися. Серед наших співробітників багато рекордсменів, кандидатів та майстрів спорту, талановитих майстринь та авторів віршів, романів. Але найголовніше, що всіх об’єднує, – це людські якості та спільні цінності: командний дух, відповідальність, орієнтація на клієнта. Саме така синергія є основою успіху компанії. Особливо під час війни у країні”, – додає Тетяна Брюханова.

Факти про команду Фокстрот:

200

працівників Фокстроту боронять Україну. Це символічна #ротаФокстроту

22

роки наймолодшому директору магазина. Він прийшов у компанію 18-річним.

60%

топових продавців-консультантів працюють у компанії понад 5 років.

90%

керівників виросли всередині компанії. Більшу частину команди становлять саме працівники магазинів, це переважно молодь. Фокстрот є першим досвідом для кожного 8-го працівника з можливістю швидкої кар'єри до директора магазину протягом року.

82

роки найстаршій працівниці компанії, колеги називають її чарівницею чистоти.

17 і 67

років було двом технікам-вантажникам, яких нещодавно майже одночасно прийняли на роботу. Обидва чудово справляються з роботою.

Нагорода HR-бренд року

Авторська навчальна програма компанії Gamble принесла перемогу в Всеукраїнській премії HR-бренд року (2021 р.)

Підтримка працівників

На початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну у магазинах “Фокстрот” у Львові, Луцьку й Ужгороді відкрилися готельні кімнати для проживання працівників під час релокацій, а потім і сторонніх ВПО.

Відзнака “Дружні до ветеранів”

У 2024 році Фокстрот отримав відзнаку “Дружні до ветеранів” від ГО Veteran Hub

Cергій Артамошкін

директор магазину “Фокстрот” у столичному ТРЦ Retroville (працює в компанії 14 років)

Для компанії люди – на першому місці, перевірено на власному досвіді. Зокрема, коли 2014 року почалася війна, Фокстрот підтримував працівників у Донецьку та Луганську. Компанія допомагала виїхати в інші міста, створювала нові робочі місця, винаймала житло для переміщених осіб. Так само було, коли почалося повномасштабне вторгнення.

Максим Нікітін

керівник групи роздрібних продажів Дніпровсько- Запорізького регіону (в компанії – з 2009 р.)

Не тільки продаємо техніку, а й закриваємо гуманітарні питання. Після підриву окупантами Каховської ГЕС місто Херсон залишилося без води на три місяці. Клієнти звернулись у Фокстрот, щоб ми допомогли привезти великі ємності для води на 2000 літрів. Вони були настільки великі, що навіть не помістилися в магазині.

Юрій Ліщук

керівник групи роздрібних продажів у Подільському регіоні (17 років у Фокстроті)

Цінуємо наших клієнтів та завжди намагаємося їм допомогти. Наведу приклад: якось прийшов обурений клієнт, який придбав сокодавку. Вдома не виходило зробити світлий сік, а тільки з м’якоттю. Він приніс до магазину моркву, яблука й попросив працівників продемонструвати, як приготувати світлий сік. Ми пояснили, що є дві швидкості для різних продуктів. Показали, як працює сокодавка. У результаті клієнт задоволений, а відвідувачі магазину скуштували смачний сік.

Почали опановувати сучасні технології, коли це ще не було трендом

30 років поспіль у Фокстроті працюють над тим, щоб бути корисними, цікавими, відповідати запитам покупців і перевершувати їхні очікування.

За ці роки багато що змінилося – від візуального стилю й оформлення магазинів до підходів в операційних процесах. Поряд з епохою розквіту й безперервного розвитку мережі ми згадуємо чимало викликів і криз. Серед них – втрата значної частини активів через окупацію частини Донецької, Луганської областей і Криму 2014 року, пандемія, повномасштабна війна. Але попри все Фокстрот жодного разу не зупинявся. Значну роль зіграли два фактори. Перший і головний: кожен працівник у команді від співзасновників бренду до працівників торгових залів у столиці та регіонах докладає максимуму зусиль, щоб Фокстрот зростав. Другий фактор: ми почали опановувати сучасні технології та інновації, коли це ще не було трендом”, - розповідає Олексій Зозуля.

Із 2012 року бізнес розвивається за омніканальною моделлю, що означає інтеграцію двох каналів продажу в цілісну систему – роздрібних магазинів та інтернет-магазину.

“Наша мета: однаково високий сервіс у всіх точках контакту з клієнтом – у магазинах, на сайті, в контакт-центрі, службі доставлення тощо. До речі, сайт foxtrot.ua теж був створений одним із перших серед офіційних онлайн-магазинів електроніки. З 2019 року ми ще більше прискорилися в диджиталізації важливих процесів. Зокрема, 2020-го Фокстрот першим серед ритейлерів електроніки перейшов на використання програмного РРО і видавання електронних фіскальних чеків. І саме розвинений онлайн-канал не раз нас рятував, коли стаціонарні магазини не могли працювати: під час локдаунів, на початку війни – коли були змушені закрити частину магазинів через близькість до бойових дій, і тепер – під час повітряних тривог, ворожих обстрілів”, – каже Олексій Зозуля.

Інновації Фокстрот:

Безконтактний розрахунок

Розширено пул безконтактних видів розрахунку: Visa QR, оплата через чат-бот, Tap-to-phone оплату. Інтегрували цифрові чеки в мобільні банкінги банків-партнерів, що забезпечує безперебійну роботу під час відключень електроенергії.

Trade-in

Перезапустили Trade-in – сервіс заміни старої техніки на нову (“ФоксіОбмін”), а також послугу вивезення й утилізації старої техніки.

Швидке доставлення

Першими інтегрували надшвидке доставлення за 1 год. Також запустили систему дропшипінгу.

Мобільний застосунок

Запустили клієнтський мобільний застосунок із максимально зручним функціоналом. Для продавців також розробили сучасний мобільний застосунок, що значно спрощує процес консультації й оплати покупок.

Обслуговування жестовою мовою

Першими серед українських бізнесів запустили сервіс з обслуговування жестовою мовою “Безбар’єрний Фокстрот”, він працює у 20 магазинах 14 міст і на Foxtrot.ua. 2024 року компанія здобула срібло в номінації “Кращий приклад упровадження інклюзивного підходу” на Всеукраїнській премії з клієнтського досвіду UCXE’2024

Безбар'єрність, нові формати магазинів, інноваційні підходи

У Фокстроті приділяють значну увагу поступовому впровадженню безбар’єрних сервісів, щоб забезпечити людям з інвалідністю комфортне перебування й у стаціонарних магазинах, і під час вибору товарів онлайн.

“2021 року Фокстрот став учасником спільноти “Бізнес без бар’єрів”, яка об’єдналася навколо однойменної ініціативи першої леді Олени Зеленської. З того часу зміцнення принципів безбар’єрності стало частиною бізнес-процесів нашої компанії. Поглиблену роботу в цьому напрямі ми розпочали навесні 2023-го”, – розповідає Леся Нікуліна, керівник відділу торгового маркетингу.

Уже влітку в низці магазинів і на сайті підключили послугу з обслуговування клієнтів із порушеннями слуху, а протягом року масштабували у 20 магазинах. Фокстрот став першою компанією у сфері ритейлу, яка виступила ініціатором впровадження й адаптації мережі до потреб людей із вадами слуху.

Леся Нікуліна

Начальник відділу торгового маркетингу, куратор проєкту “Безбар’єрний Фокстрот” (у команді ритейлера – з 2012 року).

Це спеціалізовані сервіси, які дають змогу викликати онлайн-перекладача жестової мови, що значно покращує доступність послуг. Вони були адаптовані та інтегровані нашою командою у співпраці з громадською організацією “Громадський рух “Соціальна єдність”. Ми також додали відповідні позначки на Google Maps, щоб клієнти могли легко знайти найближчий магазин із цими послугами. А у травні 2024 року провели профільний аудит своєї роздрібної мережі на відповідність стандартам безбар’єрного доступу й уже розпочали впроваджувати рекомендації. Проєкт “Безбар’єрний Фокстрот” вдало та органічно ліг у нашу систему цінностей та обслуговування, об’єднав команду і став рушієм зовнішніх і внутрішніх змін у компанії.

Мережа постійно експериментує з форматами магазинів. Нині вже 75% торгових точок оновлено.

“Втім, сьогодні бути просто привабливим магазином замало. Люди хочуть відчувати максимальний рівень емпатії, отримувати враження, а вже потім мати приємний післясмак від обслуговування й задоволення від покупки. Відповідно, крім візуальної та фізичної складової магазинів, ми посилено працюємо над удосконаленням клієнтського досвіду. Аналізуємо попит, щоб завжди оперувати актуальним асортиментом. Впроваджуємо нові послуги та інноваційні підходи. Інвестуємо в навчання персоналу, адже їхній професійний рівень – це запорука успіху всієї компанії”, – говорить Олексій Зозуля.

Соціальна позиція бізнесу: допомога захисникам (з 24 лютого 2022 року внесок сягнув 40 млн грн), соціальні проєкти щодо підтримки дітей, постраждалих від війни, корпоративний проєкт із допомоги тваринам. Це все впливає на лояльність і любов покупця до бренду.

“Фокстрот – соціально відповідальний бізнес. За другий квартал 2024 року компанія перерахувала 224 мільйони гривень податків, а загальна сума за перше півріччя перевищила 430 мільйонів гривень. Ми не лише зберігаємо робочі місця, а і створюємо нові. Розширюємо програми адаптації для нових працівників та реінтеграції ветеранів. Переглядаємо можливості зміни операційних процесів, щоб підготувати робочі місця для людей з інвалідністю”, – підсумував Олексій Зозуля.

Фокстрот сьогодні

122

магазини у 66 містах

14,3 млн.

клієнтів

125 тис.

позицій товару на Foxtrot.ua

40 млн грн

допомога Силам оборони України (з 24.02.2022 р.)