Чому лікування депресії має стати пріоритетом для нації

пояснюємо разом із Тева

Рівень задоволеності власним психічним станом в Україні продовжує знижуватися:

2022 року становив 41%

На початок 2025 впав  до 36%

Війна та пов'язані з нею виклики залишаються основним джерелом психічної напруженості. Багато українців постійно відчуває втому, страх, роздратування, безсилля, розчарування та відчай, за даними всеукраїнського дослідження.З іншого боку, дослідники відзначають, що люди не завжди звертаються по професійну допомогу, бо впевнені у здатності впоратися з проблемами самостійно або не сприймають їх серйозно.

Зокрема, фармацевти в аптеках щоденно контактують з великою кількістю людей і нерідко стають свідками критичних емоційних станів, бачать ознаки ПТСР у відвідувачів. У спецпроєкті Gazeta.ua ми пояснимо, що таке депресія, які прояви вона може мати й чому не варто займатися самолікуванням. Також розкажемо, як компанія Тева в Україні разом з Israel Trauma Coalition (ІТС) навчають фармацевтів, щоб ті могли краще ідентифікувати критичні психоемоційні стани, надавати першу емоційну підтримку та скеровувати людей до фахівців.

Як відрізнити депресію від поганого настрою

“Останнім часом нічого не цікавить. Не отримую задоволення ні від улюблених фільмів, ні від музики. Уже забула, коли прокидалася cповнена сил і з хорошим настроєм”

“Взагалі нічого не хочеться робити, нікуди ходити, настрій на нулі. Не памʼятаю, коли востаннє дзвонив друзям”

“Дивлюся у вікно — і знову сльози. Негативні емоції зашкалюють. Ненавиджу свій настрій”

“Раніше любив футбол і комп'ютерні ігри. Тепер нічого не радує — немає настрою. Навіть кава не має смаку. Це нормально?”

“Не можу зрозуміти, що відбувається з моїм настроєм: хобі більше не радують, друзі дратують. На роботі теж проблеми — іноді просто сиджу й дивлюся в монітор”

“Відмовилася від трьох запрошень на зустрічі. Навіть говорити з друзями не хочу. Просто вимкнула телефон. Існують ліки від поганого настрою?”

Обов'язковими проявами депресії має бути 2 ознаки: відсутність інтересу чи задоволення від улюблених справ і знижене тло настрою, а все інше — можливі прояви депресії. Багато хто час від часу має поганий настрій, почувається сумним чи роздратованим, відчуває апатію. Це нормальні людські емоції, які може викликати, наприклад, неприємна ситуація на роботі, сварка з друзями чи рідними, втома, сильні переживання.

Зазвичай такий стан — тимчасовий: за кілька годин чи днів минає. Людина може сумувати, але при тому зберігає здатність радіти іншим речам й отримувати задоволення від улюблених занять.

А от депресія — це серйозне захворювання. Від поганого настрою вона відрізняється тривалістю, інтенсивністю та всеохопністю.

Депресія часто виникає без видимої причини та впливає на всі аспекти життя: починається безсоння, зникає апетит, знижується рівень енергії, стає важко концентруватися, погіршується здатність працювати, навчатися, підтримувати соціальні зв'язки. Людині важко виконувати будь-яку роботу. Особливо небезпечно, коли виникає почуття надмірної провини, власної непотрібності.

Чому виникає депресія

Депресія рідко має одну причину. Найчастіше ця хвороба виникає внаслідок взаємодії кількох факторів — біологічних, психологічних і соціальних. Вони накопичуються і, поєднуючись, призводять до стійкого депресивного розладу.

Гормональні зміни

Коливання рівня гормонів через вагітність, пологи, менопауза, порушення функції щитоподібної залози можуть спровокувати депресивний розлад.

Спадковість

Якщо в родині були випадки депресії, існує підвищений ризик більшої вразливості до зовнішніх стресів.

Спосіб життя

Недотримання режиму дня, неправильне харчування, зловживання алкоголем, наркотичними речовинами порушують хімічний баланс мозку й можуть спровокувати депресію.

Соціальна ізоляція

Відсутність спілкування та якісної соціальної підтримки може спричинити розвиток депресії.

Соматичні захворювання

Наприклад, хвороба Паркінсона, гіпотиреоз, інсульт, системний червоний вовчак, можуть прямо спричиняти депресію.

Нейрохімічний дисбаланс

Порушення в мозку балансу хімічних речовин, що відповідають за передавання сигналів. Зокрема це стосується серотоніну, дофаміну чи норадреналіну. Зміна їхньої концентрації впливає на настрій, сон і рівень енергії.

Життєві обставини

Безробіття, бідність, складні стосунки в сім'ї, булінг створюють сприятливий грунт для розвитку депресивного розладу.

Психологічна травма і стрес

Депресія може виникати як реакція на травматичні події — втрату близької людини, розлучення, фінансові труднощі, насильство.

Звернення до спеціаліста — це прояв турботи, а не слабкості

Що може свідчити про депресію

поганий чи пригнічений настрій тривалий час

відчуття безпорадності

занижена самооцінка

апатія

складнощі з ухваленням рішень

відсутність мотивації

хронічне відчуття тривоги та втоми

втрата здатності відчувати радість чи задоволення від того, що раніше приносило позитивні емоції

різка зміна апетиту чи маси тіла

незрозумілий дискомфорт у тілі

порушення сну

зниження лібідо

зниження працездатності

уникнення спілкування

байдужість до своїх хобі та інтересів

відсутність бажання жити

Якщо симптоми тривають понад два тижні, то це вже може вказувати на можливий депресивний розлад. Оцінити свій стан допоможе простий тест, щоб вчасно звернути увагу на небезпечні симптоми.

Тест PHQ-2

Цей опитувальник використовується в міжнародній клінічній практиці. Він не ставить діагнозу, але допомагає зрозуміти, чи варто проконсультуватися з фахівцем.

Порахуйте кількість балів. Якщо 3 і більше, варто звернутися до фахівця.

Дайте чесну відповідь, як часто ви впродовж останніх двох тижнів:

Питання 1

Відчували, що втрачаєте інтерес або перестали отримувати задоволення від речей, які зазвичай подобаються?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Питання 2

Відчували пригніченість, сум чи безнадію?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Памʼятайте: депресія лікується!

І звернення до спеціаліста — це прояв турботи про себе, а не слабкості.

Де отримати допомогу: шлях пацієнта

Крок 1

Зверніться до сімейного лікаря. Лікарі первинки проходять спеціальне навчання для надання базової психологічної допомоги. Спеціаліст проаналізує стан пацієнта та порадить, як діяти далі.

Крок 2

Фахівці первинної ланки за потреби скерують до профільного спеціаліста - психіатра. Багато людей боїться цих лікарів через застарілі міфи, які не мають жодних підтверджень. Сучасні психіатри — це висококваліфіковані фахівці, які допомагають покращувати психічне здоровʼя, використовуючи доказові ефективні методи.

Скільки лікарів надає допомогу в разі ментальних проблем

(станом на 29.10.2025)

18 851

лікар надає медичну допомогу за напрямом “Психологічна та психіатрична допомога”

Як їх знайти

сайт НСЗУ

контакт-центр за номером 16-17

*за даними МОЗ

Як лікується депресія

Тільки фахівець зможе дібрати правильне й ефективне лікування, яке допоможе вийти з депресивного стану. Найчастіше поєднують психотерапію та медикаментозне лікування.

Психотерапія

Допомагає змінити негативні моделі поведінки та мислення, які живлять депресію; дослідити та пропрацювати негативний досвід у минулому, що може впливати й на теперішній стан; опанувати навички, які дадуть змогу запобігти повторному розвитку депресії.

Медикаментозна терапія

Допомагає нормалізувати хімічні процеси в мозку. Самому починати вживати ліки в жодному разі не можна, робити це слід тільки під наглядом лікаря. Він призначає препарати індивідуально, адже слід врахувати багато факторів. Розписує режим приймання й дозування.

Що ще прискорює одужання

підтримка рідних і друзів

фізична активність

повноцінний сон

збалансоване харчування

улюблене хобі

Турбота про ментальне здоров'я — це інвестиція в майбутнє

Турбота про ментальне здоров'я українців є одним з напрямів соціальної діяльності для Тева в Україні. Експерти фармацевтичної компанії прагнуть допомогти людям подолати упередження і страхи, які заважають чесно та відкрито говорити про психологічні проблеми. Основна мета - щоб звернення до фахівця з ментального здоров'я стало такою ж звичною справою, як візит до лікаря загальної практики.

“Повномасштабна війна додала викликів. Зокрема спричинила кризове загострення проблем із психічним здоров’ям. Якщо раніше ознаки депресивних чи тривожних розладів спостерігалися приблизно у 12% українців, то сьогодні цей показник зріс майже до 50%. Такий масштаб проблеми становить серйозну загрозу не тільки для фізичного, а й для психологічного благополуччя нації. Саме тому підтримка ментального здоров'я стала нашим стратегічним пріоритетом.


Ми активно працюємо, щоб допомогти людям позбутися страху, який не дає можливості відкрито визнати свій стан і звернутися по професійну психологічну підтримку. Впевнені, що від цього залежить майбутнє країни. Лише здорова нація, що складається з людей, сильних духом і сповнених енергії творити, зможе повноцінно відновлювати та розбудовувати Україну”,

—  говорить Аліна Романенко,
лідерка напряму розвитку бренду ТЕВА.

Після обговорень у компанії зрозуміли: найближчими до людей, які переживають тривожні стани, є не тільки медпрацівники чи психологи, а й фармацевти. У теперішніх обставинах аптеки нерідко стають місцем, куди люди йдуть не лише по ліки, а й по можливість виговоритися й отримати моральну підтримку.Але фармацевтів, на відміну від лікарів, не вчать надавати психологічну допомогу. Тому Тева у співпраці з Israel Trauma Coalition (ITC) створили програму навчання базових навичок психологічної підтримки для цих фахівців. Учать фармацевтів, як розрізняти стрес, кризу і травму, як гострі стресові реакції проявляються у поведінці, як правильно реагувати на емоції пацієнтів. А також пропонують короткі техніки для релаксу, які допомагають зберегти власний ресурс. Тренінги для фармацевтів уже провели в Запоріжжі, Харкові, Дніпрі, Одесі, Миколаєві та Києві. Долучитися до тренінгу запропонували всім аптечним мережам, розташованим неподалік від лінії фронту.

“Співпрацю з ITC ми почали за рекомендацією наших ізраїльських колег, які мають багаторічний досвід роботи з цією організацією. Оскільки Ізраїль тривалий час живе в умовах військового конфлікту, його досвід має виняткове значення для України. Протягом десятиліть ITC займається відновленням психологічної рівноваги в людей, які постраждали внаслідок воєнних дій чи терактів. Проводить спеціалізоване навчання для медиків, педагогів, рятувальних служб. Надзвичайно важливим є те, що саме ITC розробив стандартизований протокол надання першої емоційної допомоги, який нині використовують усі екстрені служби України”, — додала Аліна Романенко.

892

фармацевти вже пройшли навчання з психологічної стійкості

33

тренінги проведено у прифронтових містах України

9

аптечних мереж долучилися до програми: Аптека Доброго Дня і 1 Соціальна аптека, Аптека 9-1-1, Бажаємо Здоров'я, Подорожник, Астарта, Анрі Фарм, Анкор Фарм, Біла Ромашка, Фармація ПРАТ

$155+ млн

гуманітарної допомоги надала Тева з початку повномасштабної війни в Україні

6,6 млн грн

становили інвестиції Тева у проєкт навчання фармацевтів

Допомагати іншим можна лише тоді, коли сам у рівновазі

Надія Просвірова, керівниця сектору з розвитку продажів мережі аптек “Бажаємо здоров’я”:

- Нашій команді тренінг допоміг по-іншому подивитися на свою роботу та взаємодію з пацієнтами. Особливо цінними стали алгоритми дій у складних емоційних ситуаціях, коли людина розгублена, тривожна або потребує підтримки. Це не лише підвищує якість фармацевтичної опіки, а і сприяє розвитку емпатії, впевненості та командної згуртованості серед наших працівників.

Сергій Горніцький, директор зі стратегічного розвитку ТОВ “Фармастор” (аптечні мережі “Аптека доброго дня” та “1 соціальна аптека”):

- Сьогодні мало хто вміє правильно працювати з ментальними травмами людей, які нас оточують. Саме тому з колективом брали участь у тренінгу. Дякую за змогу опрацювати ситуації, які тепер часто трапляються в нашому житті. Такі кейси в потрібний час зможуть врятувати чиєсь здоровʼя. А можливо, й життя.

Ірина Кузьмінець, директорка з продажів ТОВ “Фармастор”:

- В умовах війни та постійних змін фармацевти повинні бути не лише висококваліфікованими, але і стресостійкими, адаптивними, здатними швидко вчитися та ухвалювати рішення у кризових ситуаціях. Завдяки тренінгам компанії Tева ми допомагаємо нашим працівникам адаптуватися до нових умов, приймати виклики та ефективно виконувати свої професійні обов’язки.

Андрій Звольський, керівник департаменту навчання, розвитку та оцінки, Аптечна мережа 911:

- Фармацевти часто стикаються з людьми, які приходять не лише по ліки, а й по надію, підтримку, добре слово. І саме тому такі знання безцінні. Адже вміння почути, заспокоїти, сказати вчасно правильну фразу — це теж лікування, просто іншого рівня. Після навчання колеги відзначали, що відчули реальну користь: легше реагують на складні ситуації, впевненіше комунікують із клієнтами, уважніше ставляться до свого емоційного стану. А головне — зрозуміли, що допомагати іншим можна лише тоді, коли сам у рівновазі.

Отримані знання вже застосовувала на практиці

Тренінг “Інформованість про травму: навички психологічної підтримки” поєднує теорію та практику. Фармацевтів учать працювати з емоціями людей і реагувати на виклики. Ці навички базуються на Ізраїльському протоколі надання першої емоційної допомоги — МААСЕ.

Також фармацевтів ознайомлюють із технікою “4 стихії”, яка допомагає повернути психологічну стійкість. Вона підходить усім, хто перебуває у кризовій ситуації, — і дорослим, і дітям. Також її можна застосовувати з профілактичною метою, щоб налаштуватися на позитив, увійти в робочий ритм, підвищити продуктивність.

Оксана Хованська, фармацевт, Миколаїв:

На тренінгу найцікавіше було, коли розбирали ситуації з реального життя. І вивчали протокол дій у різних випадках. Отримані знання вже застосовувала на практиці. Нещодавно допомогла жінці, в якої через обстріл стався нервовий зрив. Підійшла до неї, спитала, чи можна обійняти. Говорила, підтримуючи зоровий контакт. Потім запропонувала води. Жінка поступово заспокоїлася, а потім почала розповідати, що сталося. Коли прощалися, вона повністю себе контролювала. Для мене це стало підтвердженням того, наскільки важливо знати, як надавати першу психологічну допомогу.

Альона Миколенко, завідувачка аптеки, Лозова:

Через війну всім складно, негативні емоції переповнюють. Особливо важко буває вранці після нічних обстрілів. На тренінгу опановувала основні навички психологічної допомоги. І тепер активно використовую нові знання. По-перше, це допомагає контролювати власні емоції. Щоб не зриватися вдома на чоловікові чи дитині, у критичні моменти кажу собі: “Я спокійна”. Можна використовувати й інші фрази, але мені допомагає саме ця. По-друге, підтримую колег. Поговорити, розпитати про проблеми, запропонувати допомогу, а в разі потреби - і вихідний. Тепер іще краще знаю, як спілкуватися з клієнтами. Люди емоційно виснажені й часто потребують допомоги добрим словом.

Ольга Косаріна, фармацевт, Харків:

Пішла на тренінг, бо хотілося дізнатися більше про те, як у цей складний час надавати психоемоційну підтримку собі та тим, хто нас оточує. Розбирали багато кейсів, фахівці розповідали, як потрібно діяти в тій чи тій ситуації, і чому саме так. Почула багато цінної інформації. Поки що застосовувати її не доводилося. Але почуваюся впевненішою і спокійнішою, бо тепер знаю, як діяти у критичній ситуації.

Наталя Ткачова, фармацевт, Запоріжжя:

На додаткові заняття ходжу з радістю, бо люблю навчатись і дізнаватися нове. Тема цього тренінгу зацікавила одразу - навички психологічної підтримки людей, які перебувають у стресі. Бо нині живемо в час постійної тривоги. І важливо вміти допомагати собі й іншим у складних ситуаціях. Усі теми доступно пояснювали, розбирали на реальних прикладах. Після тренінгу виникло відчуття, що володію інструментом, за допомогою якого ефективно можу допомагати людям.

Оксана Хованська, фармацевт, Миколаїв:

На тренінгу найцікавіше було, коли розбирали ситуації з реального життя. І вивчали протокол дій у різних випадках. Отримані знання вже застосовувала на практиці. Нещодавно допомогла жінці, в якої через обстріл стався нервовий зрив. Підійшла до неї, спитала, чи можна обійняти. Говорила, підтримуючи зоровий контакт. Потім запропонувала води. Жінка поступово заспокоїлася, а потім почала розповідати, що сталося. Коли прощалися, вона повністю себе контролювала. Для мене це стало підтвердженням того, наскільки важливо знати, як надавати першу психологічну допомогу.

Альона Миколенко, завідувачка аптеки, Лозова:

Через війну всім складно, негативні емоції переповнюють. Особливо важко буває вранці після нічних обстрілів. На тренінгу опановувала основні навички психологічної допомоги. І тепер активно використовую нові знання. По-перше, це допомагає контролювати власні емоції. Щоб не зриватися вдома на чоловікові чи дитині, у критичні моменти кажу собі: “Я спокійна”. Можна використовувати й інші фрази, але мені допомагає саме ця. По-друге, підтримую колег. Поговорити, розпитати про проблеми, запропонувати допомогу, а в разі потреби - і вихідний. Тепер іще краще знаю, як спілкуватися з клієнтами. Люди емоційно виснажені й часто потребують допомоги добрим словом.

Ольга Косаріна, фармацевт, Харків:

Пішла на тренінг, бо хотілося дізнатися більше про те, як у цей складний час надавати психоемоційну підтримку собі та тим, хто нас оточує. Розбирали багато кейсів, фахівці розповідали, як потрібно діяти в тій чи тій ситуації, і чому саме так. Почула багато цінної інформації. Поки що застосовувати її не доводилося. Але почуваюся впевненішою і спокійнішою, бо тепер знаю, як діяти у критичній ситуації.

Наталя Ткачова, фармацевт, Запоріжжя:

На додаткові заняття ходжу з радістю, бо люблю навчатись і дізнаватися нове. Тема цього тренінгу зацікавила одразу - навички психологічної підтримки людей, які перебувають у стресі. Бо нині живемо в час постійної тривоги. І важливо вміти допомагати собі й іншим у складних ситуаціях. Усі теми доступно пояснювали, розбирали на реальних прикладах. Після тренінгу виникло відчуття, що володію інструментом, за допомогою якого ефективно можу допомагати людям.

Розглядаємо випадки, які щодня можуть статися в будь-якій аптеці

“Насамперед вивчаємо реакції мозку та тіла на травматичну подію: чому в одних тремтять руки, а в інших можуть виникати якісь когнітивні порушення. Найрозповсюдженіша ситуація — коли людина приходить в аптеку й забуває назву препарату. Тому що часто страждає пам’ять. Фармацевт має розуміти причину цього, щоб адекватно реагувати. Важливе значення приділяємо самодопомозі: як зробити так, щоб у самого фармацевта не тремтіли руки, як себе стабілізувати, щоб мислення працювало на повну”,

— розповіла Наталія Макієнко, офіційна представниця Ізраїльської Коаліції з роботи з травмою.

Під час тренінгу влаштовують мінісимуляції. Розбирають ситуації, які можуть статися в будь-якій аптеці, та план дій у разі їх виникнення.

“Сценарії беремо найбільш розповсюджені. Учасники самі часто можуть озвучувати якусь. Наприклад, прийшов агресивний клієнт. Розбираємо, як правильно діяти в такій ситуації. Або ситуації в колективі, коли хтось, наприклад, отримав дзвінок із важкою новиною. Розглядаємо випадки, які щодня можуть статися в будь-якій аптеці. Також моделюємо ситуації, коли є велика кількість постраждалих: як реагувати, кого найперше рятувати, кого ще можна задіяти”,  — говорить Наталія Макієнко.

Наприкінці тренінгу проводять вихідне тестування, за допомогою якого оцінюють ефективність навчання. Зокрема описують певні ситуації. Фармацевт має відповісти, як вчинив би в конкретному випадку.

“Маємо схвальні відгуки про нашу роботу. Приємно, коли учасники кажуть, що це був найкращий тренінг, на якому вони були”, — зазначила офіційна представниця Ізраїльської Коаліції з роботи з травмою.

Турбота про ментальне здоровʼя — це запорука стійкості нації та фундамент для майбутнього відновлення та розвитку держави. Не відкладайте піклування про себе. Своєчасний візит до фахівця стане першим кроком на шляху ефективного лікування, а професійна допомога пропонує емоційну підтримку та шлях до успішного подолання депресії.